Gå til hoved-indhold

"Et godt sted at lære - et godt sted at være"

Grindsted Gymnasium & HFs værdigrundlag er udgangspunktet for skolens mission, vision og strategi.

Grindsted Gymnasium & HFs værdier er:

  • faglighed
  • respekt og tolerance
  • tryghed
  • medindflydelse og ansvar
  • åbenhed
  • udvikling
  • selvstændighed

Mission

Grindsted Gymnasium & HF giver elever en almen, kulturel og faglig bredt funderet uddannelse og dannelse, der ruster dem til såvel fremtidig uddannelse og arbejde som til at være borgere i et demokratisk samfund.

Som følge af områdets lave uddannelsesniveau har Grindsted Gymnasium & HF en særlig udfordring og opgave med at bidrage til at højne dette niveau i området for at fremme såvel den økonomiske som den sociale udvikling.

Gymnasiet skal sikre:

  • at der er et højt fagligt niveau og et bredt udbud af fag, der tilgodeser mange forskellige elevers baggrunde og fremtidige uddannelser
  • at der er et kreativt fællesskab, der prioriterer elevernes og kursisternes oplevelser og udfoldelser både med udadvendte projekter - ekskursioner og studieture - og frivillige aktiviteter inden for drama, musik, billedkunst og idræt
  • at den gode kontakt til både afgivende og aftagende institutioner samt det omkringliggende kultur- og erhvervsliv opretholdes
  • at det er en åben skole, der samarbejder med elevernes og kursisternes forældre og pårørende, så de supplerer hinanden i lære- og udviklingsprocessen

Vision

Grindsted Gymnasium & HF skal være et sted, der giver lyst til at lære under trygge og inspirerende rammer.

Det betyder,

  • at skolen fortsat udvikler sig i tråd med missionen
  • at der udbydes et antal studieretninger og valgfag, der tilgodeser elevernes interesser og muligheder
  • at skolen løbende følger med i den pædagogiske udvikling
  • at skolen løbende forholder sig til udviklingen i informationssamfundet
  • at elever med særlige interesser, evner og behov tilgodeses
  • at der drages omsorg for, at den enkelte elev støttes i at gennemføre uddannelsen uanset baggrund
  • at elever og ansatte føler et tilhørsforhold til skolen
  • at skolen søger samarbejde med andre for derved fortsat at åbne skolen udadtil
  • at skolen orienterer sig internationalt
  • at elever ser sig selv som borgere i en global verden, hvor de er i stand til at føre en konstruktiv dialog med andre
  • at skolen er synlig i lokalsamfundet